For lokale ryddelag og skular

Konkurranse!

For å være med i konkurransen om å rydde mest og sjansen
til å vinne 10.000 kr må ryddelaget gjøre følgende:

Før aksjon (innen torsdag 14. sept):

  1. Melde på et ryddelag i «Rydde»
  2. Sende en epost til helene@framtidshavet.no med:
    1. Navn på ryddelag
    2. Hvor dere rydder / navn på aksjon
    3. Antall ryddere


Etter aksjon (innen mandag 25. sept):

  1. Avslutte aksjonen i «Rydde» og registrere antall sekker plukket under aksjon
  2. Sende en epost til helene@framtidshavet.no med bilde av alle rydderne etter aksjonen er gjennomført (til publisering på sosiale medier når vi skal kåre vinnere)

Vinnere blir annonsert og kontaktet

fredag 29. september 2023

Ryddeaksjon og påmelding

Hva er en ryddeaksjon?

Enkelt forklart er en ryddeaksjon er en aksjon der en rydder et valgt område. Les mer her.

Hva er Rein Hardangerfjord?

Rein Hardangerfjord er et prosjekt der vi i Framtidshavet, sammen med Regionsrådet for Sunnhordland og Hardangerrådet, arrangerer er storstilt ryddeaksjon. Vi tar vare på fjorden gjennom å fjerne marin forsøpling. Og vi trenger din hjelp!

Hvordan melder jeg meg på ryddeaksjonen?

For å bli med på ryddeaksjonen må en opprette et ryddelag og registere en ryddeaksjon. Det gjør en gjennom portalen på www.ryddenorge.no. Sjekk denne veilederen for hvordan du går frem hvis du er i tvil. Husk å merke ryddeaksjonen din med ryddeknaggen «Rein Hardangerfjord 2023» når du registrerer deg! 

Altså, påmelding skjer her

Blir det servert mat og drikke til de som plukker?

Nei. Ta med rikelig med mat og drikke og det du trenger for å holde deg gående under aksjonen! I fjor var det med over 3000 folk i sving, og vi har dessverre ikke midler til å betale for mat og drikke til alle (selv om vi skulle ønske det). 

Blir det utdelt capser eller t-skjorter (merch)?

Nei, det blir ikke delt ut noe form for klær.   

Koster det noe å være med?

Nei, det er helt gratis! Ryddeutstyret er også gratis og vil bli utlevert på et hentested i din kommune. Det vil bli annonsert nederst på denne siden når det er klart. 

Hva gjør en med bosset etter at en har plukket?

Oppsamlingskontainere vil bli satt ut i hver kommune og vil bli stående tilgjengelig både før og etter 15. september. Vi kommer til å ordne med henting av avfall etter ryddeaksjonen. 

Hvor kan vi rydde?

Hvor som helst! Vi oppfordrer alle lokale ryddelag til å finne en plass de kan komme seg til selv. 

Transport til ryddeområde?

Lokale ryddelag må ordne med transport til ryddeområdet de har valgt selv – derfor oppfordrer vi at dere velger et sted i nærheten av der dere holder til. 

Vi er en skole som vil være med - hva gjør vi?

Ta kontakt med kommunekoordinatoren (liste nederst på siden) i din kommune og gi beskjed om ca hvor mange dere melder på ryddeaksjon fra deres skole. Det er bare å melde på ryddelag i www.ryddenorge.no – enten klasse-, trinn- eller skolevis.